lørdag den 17. juni 2023

NORDKAP 2023, Dag 13

Link til Dag 1, Dag 2Dag 3Dag4Dag 5Dag 6Dag 7Dag 8Dag 9Dag 10Dag 11

Dag 12Dag 14Dag 15



Lige et billede fra i går aftes kl. lidt over 23. Jeg fik endnu en lys nat :-)


En meget flot og vindstille morgen.


Turen gik mod minebyen Røros. Et skilt viste mod Olavgruvan, jeg drejede af og kørte igen op på højfjeldet hvor minen var.







I 1600 tallet fandt man kobber i Røros, og der har været minedrift indtil 1977, hvor selskabet gik konkurs.




Smal vej med dybe "grøfter" - det gælder om at holde tungen lige i munden. Ja, og så trænger forruden til rengøring.


Så holder jeg ved REMA i Røros og kan nemt gå rundt i byen herfra.


Hele byen er nærmest som et stort frilandsmuseum - dog med levende mennesker.



Mange gamle flotte huse






Der har også været minedrift lige her i byen.



Kirken, en af de få bygninger i byen der ikke er bygget i træ.


Men hov - C7 - han var da vist dansk konge.




På min vej mod Rena kørte jeg det sidste stykke på en mindre paralelvej til europavejen, og her mødte jeg nogle gæve gutter fra Sydtyrol/Italien. De var på vej til Nordkap i deres 4 flotte Porsche-traktorer -sejt.





Vel fremme i Rena vil jeg nu et par dage lege campingpladscampist.



Sidst på eftermiddagen tordnede det en del, og vi fik også en smule regn.


En lille aftentur op i byen for at hilse på Birkebeineren. Mon jeg kommer til at deltage endnu engang - hmm?

Videre til Dag 14




Ingen kommentarer:

Send en kommentar