søndag den 31. oktober 2010

Downsizing af campingvogn

Den første campingvogn vi havde var en gammel brugt ACE Star 10.
Den havde vi givet 5000 kr. for i 1981. I 1986 fik vi så 5000 kr. for den i bytte med en Sprite Musketeer til 25000.

Efter 10 år med den købte vi så i 1998 en Sprite Euroland 450 som ny.

Efter 8 år med den fik jeg min drømmevogn, nemlig en Fendt Saphir 470 i 2006.

Efter skilsmissen i 2008 beholdt jeg Fendt-en, men omstændighederne gjorde alligevel at jeg begyndte at kigge efter andre - campingvogne forståes :-)

Jeg nåede frem til, at jeg gerne ville have en mere handy vogn med stort set de samme bekvemmeligheder, dog var fast seng ikke et must, nærmest tværtimod. Sådan en fast seng tager utroligt meget plads op og får selv ret store vogne til at virke trange indeni.

Jeg kiggede en del på Hymer Feeling.
For mig at se lige noget i den retning jeg havde tænkt mig, men efter at have kigget på et par stykker så jeg at den havde et par væsentlige mangler: Den har ikke blæservarme og vinterryglæn. Det kunne selvfølgelig laves, men de var i forvejen så dyre at jeg i heldigste fald kunne bytte ca. lige over med min gode Fendt.

Så begyndte jeg at kigge på det gode gamle danske mærke MKP. Godt nok er de nyeste ca. 22 år gamle, men de har mange smarte detaljer og blæservarme og klimaryglæn. De er støbt i glasfiber på Kolding Karosserifabrik, som var ejet af Mikkel Kristian Petersen - deraf navnet MKP. Der var nogle stykker til salg på nettet, så jeg satte Fendten til salg.

Der meldte sig også en interesseret køber, som gerne ville handle hvis jeg ville tage hans 22 år gamle Fendt Joker i bytte, og jeg tænkte: "OK, den ser fin ud og så kan vi bruge den til jeg finder den rigtige MKP".
Jokeren var selvfølgelig lidt slidt, men med nye gardiner, gulvtæppe, gulvvarme og lidt efterspænding af skruer kørte vi til Østrig i Påsken. Det gik fint og den blev også brugt på en tur til Frankrig i sommerferien.

Men i Pinsen lykkedes det mig at finde en MKP Midi i rimelig stand, og så ny at den havde flade Bofors vinduer. De gamle MKP-er har buede ruder som vist er temmelig svære at finde. Den er så fra 1988 og er altså en af de sidste der blev bygget. Hvordan den er istandsat kan læses her: http://johnomadsen.blogspot.com/2010/08/projekt-mkp.html

Det kan virke mærkeligt at gå fra en ny luksusvogn til så gammel en vogn, godt nok er der måske ikke lige så meget stuveplads, til gengæld er der skydelåger i fronten af bænkene så de er nemmere at komme til. Bænkene har en god slængefaktor, og sengen med lamelbunden virker rigtigt godt.

Så er det jo også en form for luksus, at den er så nem at køre med og komme omkring med - den er ikke ret meget bredere end bilen. Jeg synes nu heller ikke der har været særligt meget udvikling af campingvognene de sidste ca. 20 år. Min gamle MKP er godt isoleret, har dobbelte ruder, Truma blæservarme, emhætte osv. De eneste ting der ligesom er kommet til er vel, at de fleste nye vogne har varmtvandsboiler og indbygget toilet (MKP-en har kun et toiletrum med løs "tønde"). Disse to ting kan indbygges, men boileren mener jeg kan undværes - en el.kande rækker langt, og det løse Porta Potti-toilet fungerer udmærket. En lille sjov ting er også, at vi sad inde i vognen og kunne høre det regnede på markisen og ikke på vognens tag som man plejer.

Jeg gav 8000 kr. for vognen. Med nyt køleskab, dæk, lygter, kobling, gardiner, gulvtæppe, syn nr. plade, mærker, maling, gulvplader, gastest osv. osv. så står den mig i ca. 20000 kr., men så er jeg også overbevist om at jeg har god campingvogn i mange år.

Der fulgte et fortelt og et forsejl med da jeg købte vognen. Dem har vi endnu ikke prøvet at opstille. I efterårsferien klarede vi os med en Shadow - den er jo hurtig og nem.

2 kommentarer:

  1. Flot vogn sådan en MKP, jeg synes det er et flot projekt du har lavet, og det er ikke størrelsen der giver rejseglæde, men indholdet i rejserne.
    Fortsat god fornøjelse med vognen.
    VH
    Fam.Lund
    www.rullevognen.dk

    SvarSlet
  2. Tak til "rullevognen". Måske vi ses derude engang, vi kan jo kende hinanden på "enderne" :-)
    Vh.
    John

    SvarSlet