lørdag den 24. juli 2010

2010, Sommerferie, Tyskland, Frankrig

Overskrifterne for denne sommers ferie skulle bl.a. være et besøg på Porsche-museet i Stuttgart, en cykeltur op til Alpe d'Huez, kano på Ardeche + selvfølgelig grill, vin, hygge og forhåbentligt varme.

Vi havde små tre uger og vi nåede det meste. Varmen fik vi i rigelige mængder, mange aftener var klokken 22 før temperaturen passerede de 30 grader på vej nedad :-( , så en del nætter kneb det gevaldigt med at få en ordentlig nats søvn, men men det skal man jo ikke klage over.

Undervejs blev der overnattet på rasteplads i Tyskland een gang i hver retning, og ellers blev følgende campingpladser benyttet:
Stuttgart:
St. Etienne du Bois(benyttet både på vej ud og hjem):
Bourg d'Oisans:
Castellane:
Carpentras:
St. Martin: Camping La Revire som blandt andre står på denne side:

Priserne for to voksne og strøm har svinget fra ca. 12 til 30 Euro pr. nat, i gennemsnit har vi betalt ca. 20 Euro pr. nat.

Stuttgart

Campingpladsen er en udmærket bycamping med dejlig mulighed for at cykle langs floden og gennem flot park helt ind til bymidten. Turen til Porschemuseet blev foretaget i bil.



Lidt af den flotte park vi cyklede igennem for at komme ind til bymidten - ca. 5 km. fra campingpladsen


En Porsche 924 i Le Mans-trim


Nogle af de flotte Porscher i museet


Besøg på tæppet, fuglene kom helt hen til os og fik brød.

Fra Stuttgart kørte vi ad motorvej til St. Etienne du Bois. Det tog lidt tid at komme ud af Stuttgart, og meget trafik på den tyske Autobahn gjorde at vi ankom sidst på eftermiddagen. Dagen efter fortsatte vi ad motorvej til Grenoble. Afgiften for at køre på motorvej fra Mulhouse til Grenoble var ca. 390 kr, så der kan godt spares noget ved tage hovedvejen - men det tager altså længere tid.

St, Etienne du Bois

Campingpladsen i St. Etienne er en Municipal, altså kommunal. Der er det der skal være, der er rimeligt rent og pænt og så ligger den bare så smukt ned til en flod der nærmest snor sig gennem pladsen. Den eneste ulempe er den nærliggende vej, men om natten er der ikke så meget trafik. Den blev turens billigste plads (11,95 Euro) og vi vendte tilbage på hjemvejen.


Smukt - ikke?
Læg mærke til den lille tyske Vespa-autocamper. Ejeren var fra Cuxhafen og havde været på en tur til Ærø, hvor der havde været et træf for sådanne biler, derefter var han kørt gennem Tyskland og Schweiz. Han skulle dog snart hjem og på ferie i sin VW-autocamper sammen med konen.


Pladsen er velplejet og der er mulighed for at holde uden at koble af.

Le Bourg d'Oisans

Den lille by ligger for foden af den berømte stigning op til Alpe d'Huez. En af vores venner skulle deltage i et stort motionscykelløb om lørdagen. Løbet hedder La Marmotte, er ca. 177 km langt, kører over tre bjerge og slutter oppe i Alpe d'Huez. En imponerende præstation, men ikke desto mindre var der ca. 7500 tilmeldte ryttere.
Vi ankom fredag middag og fik en plads, som vores venner havde reserveret. Der var tryk på alle campingpladserne i byen netop denne week-end. Sidst på eftermiddagen ville jeg så lige prøve bare at køre lidt op ad bjerget for lige at finde ud af hvilke gear jeg skulle træde - det var nu ikke så vanskeligt, bare brug de to mindste :-).
Efter at være nået ca. halvvejs op vendte jeg og trillede ned. Jeg skulle hilse og sige at det går rigtigt stærkt og man skal lige vænne sig til det.


Dagen efter tog jeg så hele vejen til toppen fra morgenstunden. Det var hårdt, men gik egentligt udmærket og gav mod på mere - Ventoux


Den moderne kirke i Alpe


Tænk at der går en vej op ad bjerget der.
Om eftermiddagen tog vi så bilen op til toppen. Sjovt at gå rundt i Alpe om sommeren når man har været der om vinteren. Samtidig var der også en del liv på "torvet" hvor det store motionscykelløb havde målområde. Godt nok er Alpe en såkaldt satellitby, men den er dog så gammel at jeg synes den har sin egen charme.

Der blev selvfølgelig også kigget lidt på livet i Bourg.


En rigtig lille hyggelig by med marked - her fransk nougat


Floden løber lige midt gennem byen.

Castellane

Turen skulle nu for en stund være på mindre veje. Vi kørte Route Napoleon over Gap til Castellane, som ligger ved floden Verdon der har skabt den flotte canyon. Vejen byder på masser af sving og også "pæne" bakker, men den er bred nok og det kan sagtens lade sig gøre at køre den med campingvogn - en meget flot tur. Castellane er en gammel by, der bærer præg af alle de turister der kommer for at opleve Grand Canyon de Verdon.
Ovenover byen ligger en valfartskirke - Notre Dame du Roc. Når man ser derop fra byen, er det næsten ikke til at forstå det kan lade sig gøre at komme derop, men ca. 20 minutters vandring på en stejl bjergsti bragte os op til kirken og en fantastisk udsigt.



Kirken på klippen set fra byen


Vi nærmer os...


Endelig oppe kan vi se lige ned på byen.


Nogle steder går vejen helt nede ved floden og er nærmest hugget ind i klippen.


- andre steder højt oppe i bjergene

Carpentras

Da det nu var gået så godt i Alpe ville jeg gerne prøve kræfter med Mont Ventoux (det skaldede bjerg), derfor kørte vi til Carpentras, der ligger ca. 20 km fra den egentlige opstigning til bjerget.
Campingpladsen er en meget fin kommunal plads beliggende lige ved siden af byens friluftsbad, som campinggæster har gratis adgang til.

Byen er en lidt større, men hyggelig by, med et meget stort marked om fredagen - ja nærmest hele den indre by var omdannet til marked.



Vi besøgte nogle meget flotte drypstenshuler i byen Thor. Guiden var sød at give os et lille sammendrag på engelsk.


Også pavebyen Avignon med den berømte halve bro blev besøgt. Og jo, jeg fik også cyklet de 41 km. op til toppen af bjerget, men må indrømme at jeg var ude af pedalerne et par gange på vej op. Til gengæld blev jeg ikke overhalet af en eneste bil på vej ned, men jeg synes altså at 75 km/t på en racercykel med smalle dæk er meeget hurtigt.

St. Martin d'Ardeche

Vi ville finde en campingplads i nærheden af det sted hvor de fleste stopper deres sejlads på floden. I St. Martin er der flere campingpladser og det var tilfældigt det blev La Revira, en lidt primitiv plads, men meget hyggelig.

På modsatte bred ligger en lille by som nærmest er en stor middelalderborg. Det var varmt at gå derop, men hold op hvor var det mærkeligt nærmest at blive hensat til riddertiden.



Broen til modsatte bred. Ikke ret bred og også med lysregulering - dog ikke for gående :-)


Kirkegårdsmuren en naturlig klippe.

Fra campingpladsen kunne vi se en der gik på line mellem tårnene i borgbyen på modsatte bred.


Vi lejede en kano for et par timer og havde en fin tur på floden.


Spændende klippeformationer ved floden.


Da vi kom tilbage fra sejlturen var der Porschetræf på stranden.

Palais Idéal

På vej nordpå igen skulle vi lige ind til den lille by Hauterives. Her har en landpost gennem 33 år egenhændigt opbygget et meget specielt slot. Slottet stod færdigt i 1912 og i 1969 blev det gjort til historisk monument for den naivistiske arkitektur. Utroligt hvad een mand kan udrette, man kan så diskutere om det er kønt.


Slottet er fyldt med små og store detaljer

St. Etienne - igen


Da vi igen overnattede i St. Etienne på vejen hjem fik vi besøg af denne odder. Vi så den flere gange, men kunne desværre ikke komme tættere på.






4 kommentarer:

  1. Dejligt at læse dine fine beretninger! Må jeg lave links til dem på www.campisternes-rejseportal.eu ?
    mvh. Hans

    SvarSlet
  2. Hej Hans.
    Selvfølgelig må du det.
    Jeg kigger også ofte på din meget anvendelige side.
    Mvh.
    John

    SvarSlet
  3. Hej John

    Jeg har lige siddet og læst om jeres tur, da vi tager til Sydfrankrig i sommerferien.
    Under et af billederne, skriver du at det er oste, men i mine øjne ligner det altså fransk nougat :-) tro mig, sådan lækkerier spotter jeg omgående :-D

    Men ellers god inspiration til vores tur. Tak for det.

    Venlig hilsen Joan

    SvarSlet
  4. Hej Joan
    Undskyld jeg først ser din kommentar nu. Jeg tror du har ret og bøjer mig i støvet. Jeg vil rette det. Håber I har haft en god tur, men det finder jeg jo nok ud af - ik'?

    Mvh. John

    SvarSlet