fredag den 9. juni 2023

NORDKAP 2023, Dag 5

Link til Dag 1, Dag 2Dag 3Dag4Dag 6Dag7Dag 8Dag 9Dag 10Dag 11Dag 12

Dag 13Dag 14Dag 15

Dagen bød igen på godt vejr og en masse km. 

- og så det blev i dag jeg mødte en Elg, mange rensdyr og julemanden.



Jeg startede med at køre ind til kirkebyen i Skellefteå. Her i "Sameland" har næsten alle større byer sådan en kirkeby, hvor samerne kan samles og få udført de kirkelige handlinger der har samlet sig sammen siden de sidste kirkedage. Den her er den største og nok også den mest autentiske jeg har set.


Der har flere gange være brand i byen, så ikke alle huse er lige gamle, men alle har charme.


Der var ingen hjemme, men der hygges.



Bjælkehuse og almindelige 1 på 2 træhuse i en skøn blanding.


Nr. 421 0g 422 med fælles indgang. Det er små lejligheder.


Der har også været flere staldbygninger, men kun disse 3 tilbage.


Jeg har jo ikke TV med på turen, men ser hele tiden smukke ting på "den store skærm".


Over broen og ind til Kalix


Et par minihuse ved byens strand. Det skulle være kopier af huse i byen -


- og bygget med cykelveje imellem, med rundkørsel og det hele, måske til færdselsundervisning.


Så køres der ind i Finland


Jeg besøgte Julemanden - han ville ikke fotograferes. Der er allerede masser af pakker parat til de søde børn.




Jelemanden bor lige ved Polarcirklen




Dagen blev dagen hvor jeg mødte de første rensdyr.


Så kan jeg godt sætte bilen i flyvegear, jeg kører ind på en start/landingsbane.


Lidt nord for Sodankylä holder jeg på en rigtig fin plads.

Videre til  Dag 6

3 kommentarer:

  1. Dejligt at se at alt er ok, og det køre godt 👍

    SvarSlet
  2. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet