lørdag den 10. juni 2023

NORDKAP 2023, Dag 6

Link til Dag 1, Dag 2Dag 3Dag4, Dag 5Dag7Dag 8Dag 9Dag 10Dag 11Dag 12

Dag 13Dag 14Dag 15

I nat var solen på himlen næsten hele natten, og den sørgede da også for at varme vognen op her til morgen. Trail-løbetur, bad i søen, morgenmad og kaffe - og så afsted mod nord


Vejene i Finland er meget fine, mange af dem som trukket efter en lineal bortsat fra at de op og ned som en rutchebane. Mellem byerne er der ikke meget bebyggelse, men af og til en kiosk el. lign.


Her ved et samested var der også en kiosk



Et meget flot das


ja, nærmest helt hyggeligt :-)



Så nåede jeg frem til den store sø: Inari



Videre ind i Norge og til Karasjok. Den nye kirke her så interessant ud, men var desværre låst. Jeg var nok blevet lukket ind til højmesse i morgen, men det kunne jeg ikke vente på.


Et par seje gutter - se teksten på næste billede.




Her i Karasjok var der under krigen en tysk KZ-lejr. De fleste fanger var fra Jugoslavien. Fangerne arbejdede på at bygge vej mod Finland - til de døde.


Mindelunden var lidt svær at finde, men et fint lille anlæg.



Sametinget - regeringsbygningen for samerne


Op over fjeldet mod Lakselv - første blik mod sneklædte fjelde.


Vel fremme ved mit nattestop 142 km. før Nordkap. En fin rasteplads med fine toiletter og højfjeldsnatur.



Og så er her sådan en maskine der helt automatisk tømmer og renser potten - skøønt.

Videre til Dag7


1 kommentar:

  1. Så er du altså ved at være nord på. Glæder mig over at der er billede af Polarcirklen på dag 5 og over at du nok har været i Rovaniemi. Kh Charlotte

    SvarSlet