tirsdag den 13. juni 2023

NORDKAP 2023, Dag 9

Link til Dag 1, Dag 2Dag 3Dag4Dag 5Dag 6Dag 7, Dag 8, Dag 10Dag 11Dag 12

Dag 13Dag 14Dag 15

Efter en dejlig nat i Alta, løbetur langs elven og bad i samme, var jeg klar til at køre mod Kautokaino.


Jeg fulgte Altaelven og efter kort tid blev der nærnest en canyon jeg kørte ind i, her bliver elven rigtig vild.


Stejle fjeldsider på begge sider











Det første der slog mig da jeg kom til Kautokaino var alt det byggeri der var skudt op siden jeg var der sidst i 1998. Det var bl.a. hotelbyggerier, som især rummer nordlysturister - fik jeg at vide.


Bygningerne ved Juhls sølvsmedie lignede sig selv - og ikke noget andet :-)


Også indenfor er der kælet for detaljerne



Den Afganske "hule"


Jeg fik en lille snak med Regine Juhl, som sammen med sin nu afdøde mand Frank har opbygget dette enestående univers.


Model af huset


Udsigt mod elven


- og ind over byen.


Jeg kørte gennem et lille hjørne af Finland for at krydse ind i Sverige ved Karesuando med denne flotte trækirke.


Torne elv danner grænse.


Fremme ved Lappeasuando bor jeg nu flot sammen med en del andre campere.




Den gamle bro


Næsten campingpladsagtigt her mellem den gamle og den nye vej.

Videre til Dag 10



4 kommentarer:

  1. Spændende John. Vi er på ca samme tur, men er på vej op til NK.
    Du må have en god tur nedad.
    Vh. Per og Birgit

    SvarSlet
  2. Vi har besøgt Juhl's Galleri 2 gange og er lige så fascineret af stedet som I giver udtryk for. Det blev også til et par flotte øreringe til konen. Mvh Bente og Erik

    SvarSlet
  3. Juhls galleri er et stort besøg værd..... Vi talte med Juhls kone, da vi var der i 2019.... hun var ved at dekorere en hel væg ved indgangsdøren, købte også et par reproduktioner af et par billeder.

    SvarSlet