tirsdag den 22. juni 2021

KiDag8

  Tur til "byen de flytter" Dag 8

Se turen fra start


Dagen startede igen med dis og småregn. Men turen ned langs den norske kyst er flot alligevel. Her er der gang i noget laksehalløj.


En strandskade ville også lige hilse på.




Mit internet var gået, så må kortet frem :-)


Turen over saltfjeldet byder igen på ægte højfjeld. Vejen er ofte lukket om vinteren, eller der køres kolonnekørsel efter sneplov.


Polarcirklen passeres ca. midt på Saltfjeldet.






Sneen ligger igen tæt på



Fra Mo i Rana gik det igen mod Sverige af Blå Vägen.





Denne flot istandsatte gård ligger tæt på grænsen og har været brugt som overnatningssted for folk og heste, der var på vej til eller fra Sverige, før vejen blev anlagt i 1939.





Lige ved grænsen mødte jeg igen en flok rensdyr, den ene gik lige foran mig hen mod grænsevagterne, så den virkede som en fin fartdæmper.


Måske svært at se, men der står at vejen blev færdig i 1939.


Flot rasteplads ved grænsen, men lidt koldt så jeg fortsatte til 10 km. før Tärnaby.


Ingen grantræer, kun birk her tæt på trægrænsen.


Igen en flot beliggende rasteplads, bordet var desværre optaget, så -


- jeg måtte selv finde et bord frem.




Jeg bor lige ned til Jorvattsåen


mon ikke der er mulighed for et bad i morgen tidligt.


Videre til dag 9









Ingen kommentarer:

Send en kommentar