I år har vi sovet to nætter på rasteplads - en gang hver vej - ellers er følgende campingpladser benyttet:
Mulhouse: http://www.camping-de-lill.net/ - billig (ca. 15 euro) kommunal plads med gode faciliteter
Bourg d'Oisans: http://www.camping-piscine.com/ - udmærket plads - lidt dyr (ca. 32 euro)
Bardolino: http://www.camping-serenella.it/ - udmærket plads ned til søen, tog ACSI-kort til d. 8/7 (15 euro)
Poschiavo: http://www.camping-boomerang.ch/en/index.php - meget flotte faciliteter - lidt dyr (33 euro)
Füssen: http://www.camping-hopfensee.de/ - meget stor velordnet plads, meget flotte faciliteter, men nogle boede meget langt fra toiletterne - lidt dyr (33 euro)
Medelby: http://www.camping-mitte.de/html/daenisch.html - dejlig velordnet plads - billig, da de tager campingchecks hele året.
Priserne er cirkapriser for to voksne og strøm. Ingen af stederne var der noget med mønter eller kort til bruserne - dejligt.
Tyskland
Turen blev kørt i den nye Caddy med 1,2 turbo-benzin, 85 hk og vores MKP Midi 780 kg's egenvægt. Det hele har kørt til fuld tilfredshed. Det allermeste kørsel foregår i 5. gear og den har kørt 11,5 km/l. Den har trukket fint både i Kassel og de tre gange vi har passeret Alperne undervejs.
Da jeg jo nu skulle til cykelløb, var det da meget sjovt at to konkurrerende teams "landede" ved siden af os på en raster i Tyskland. De havde vist nok været i Danmark for at se VM-ruten og var nu på vej til Tour-starten, som også var d. 2. juli. Den dag jeg - sammen med 7000 andre - skulle køre løb (la Marmotte)ved Alpe d'Huez
Undervejs overnattede vi en nat på en raster syd for Hannover, og dagen efter fortsatte turen mod Mulhouse i Frankrig. På rastepladsen ved Baden-Baden kiggede vi lige lidt på Autobahn-kirken.
Frankrig
Efter to dage (tre dages kørsel) ankom vi så til Bourg d'Oisans, som ligger for foden af vejen op til Alpe d'Huez
Jeg og nogle venner cyklede nogle gode ture onsdag og torsdag, her et kig ned på vejen mod Alpe d'Huez.
Fredag var så hviledag, og den brugte vi til at køre ruten igennem i bil. Ruten er totalt 174 km og går over fire bjerge, så det er lidt af en styrkeprøve. Her er vi på vej mod Col du Glandon hvor vi passerer en flot opdæmmet sø
Det første bjergpas på ruten. Lise-Lotte havde brækket armen kort tid før ferien, så det blev ferie med armen i gips, ikke optimalt, men hun klarede det flot.
Vejen ned fra Col du Galibier, som vi skal cykle ned ad dagen efter. Heldigvis var vejret rigtigt flot - også på løbsdagen.
- ja, der står 2645 m, og jeg skal hilse og sige at det er en hård tur op når man er på cykel. Det skyldes "selvfølgelig" den tynde luft og ikke dårlig form :-)
Det er blevet lørdag morgen, og vi er ved at være klar til start. Løbet har et max deltagerantal på 7000 - og der var udsolgt. I år var der rekordmange danskere, nemlig ca. 1700
Efter ca. 162 km går ruten lige forbi campingpladsen inden den sidste opstigning ti Alpe d'Huez
Italien
Sø-stemning ved Gardasøen. Vi boede næsten lige midt mellem byerne Bardolino og Garda, og kunne gå på strandpromenaden til begge byer.
En af dagene tog vi færgen fra Bardolino til Sirmione, som ligger for enden af den lille halvø i søen. Her besøgte vi bl.a. borgen der har kunnet beskytte byen effektivt.
Udsigt fra borgen og ind ad den smalle halvø.
En anden tur gik til valfartskirken Madonna della Corona. På stien ned til kirken passeres en række tableauer der forestiller Jesu vej til Golgata.
Kirken er nærmest som mast ind i klippen.
Væggen i koret er klippevæg.
Vi kørte også en tur til Malcésina og tog svævebanen op til Monte Baldo, hvor disse lamaer hyggede sig.
Schweiz
Køreturen fra Bardolino til Poschiavo bød blandt andet på turen langs Lago d'Iseo. Meget af vejen langs søen kørte i tunneller, men de få kig vi fik til søen var meget smukke. På resten af turen var der en del bjergkørsel, men ikke noget "vi" ikke kunne klare. Da vi kom til Tirano, hvor vejen drejer op mod Schweiz og Bernina-pas, lagde vi straks mærke til at der var skinner i vejbanen. Vi undrede os lidt over at der kunne være sporvogne i så lille en by, men efterhånden gik det op for os at jernbanen - Bernina Express - har endestation her, og vi oplevede flere steder hvor banen kørte i vejareal - spøjst.
For at vinde højde må banen lige køre en gang i spiral.
Vel ankommet til Camping Boomerang, Poschiavo
Den ene dag gik vi en flot, men anstrengende tur op i bjergene
Expressen passerer langs søen Lago d'Poschiavo
Her køres der også på gaden
Så går det mod Østrig og passet passeres
Dejligt sommervejr, men også sne i passet
Tyskland
En af de gode ting ved at campere, er jo at man altid lige kan lave ruten om hvis man kommer på et eller andet. Hjemmefra havde vi ikke tænkt på Neuschwanstein, men da vi kunne se det var en mulighed på hjemturen og vi også havde tid, ja, så kørte vi da lige til Füssen. Den samme dag passerede vi altså Alperne to gange, først over Berninapas og senere på dagen over Fernpas.
En af de gode ting ved at campere, er jo at man altid lige kan lave ruten om hvis man kommer på et eller andet. Hjemmefra havde vi ikke tænkt på Neuschwanstein, men da vi kunne se det var en mulighed på hjemturen og vi også havde tid, ja, så kørte vi da lige til Füssen. Den samme dag passerede vi altså Alperne to gange, først over Berninapas og senere på dagen over Fernpas.
Næste dag besøgte vi så det berømte eventyrslot, bygget af den skøre Kong Ludvig d. 2. af Bayern i 1869. Her ses slottet fra broen som ses to billeder længere nede.
Porten til indre slotsborg, hvorfra rundvisningen starter.
Broen med den flotte udsigt mod slottet
Udsigt fra slottet mod byens andet slot - Hohenschwangau
På vejen ned fra slottet fulgte vi Pöllat-kløften, en meget flot tur.
På campingpladsen Hopfensee er der anlagt asfalterede terrasser. Først troede vi det var til at stille vognen på, men så lagde vi mærke til at alle andre havde sat vognen ved siden af - og det virkede også fint.
Fra Füssen gik ad Autobahn, og med en enkelt raster-overnatning til Medelby, hvor vi så også lige havde et par gode dage (som i Påsken, se nedenfor), og så kan vi nu se tilbage på en god ferie - og glæde os til næste gang MKP-en skal luftes.
En sjov rasteplads - Illertal Ost i Tyskland. Se evt. mere her:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar