tirsdag den 21. juni 2022

NVDag7

 Lige ved rastepladsen hvor jeg sov var disse skilte, og derfor måtte jeg da lige starte med at gå en tur op til Bringedalshytta


1,1 km. lyder jo ikke af meget, men når stien nærmest fører direkte op i himlen, kan man godt holde varmen.


Det meste af stien fulgte en fos, men der var også et stykke langs søen her.





Lidt billeder af fossen oppe ved hytten.



Hytten viste sig at være en simpel overnatningshytte, der kunne lejes.



Sovesal :-)


Spisestue med åbent køkken.


Jeg valgte at køre helt mod syd i Norge - Lindesnes fyr. Turen dertil var meget flot med mange sving, bakker og smalle veje, men desværre uden muligheder for lige at holde og fotografere. 


Det nuværende fyr højt på klippen.


Resterne af nogle tidligere fyr der blev lyst op af brændende ild.



Udsigt fra toppen af fyret.


Fyrmesterbolig mm.


Fyret er bygget af støbejern, som mange andre af de norske fyr også er.


I en grotte i klippen er der en fotoudstilling med mange af de sydnorske fyr.


Et tysk skib med russiske krigsfanger blev ved en fejltagelse - man troede der var tysk mulitærudrustning ombord - skudt i sænk ud for kysten. Fugle som denne blev skåret af overlevende russere, de kunne så sælge dem og få råd til lidt mad mm. Fuglen er skåret af et stykke træ.


Sidst på dagen fandt jeg en rasteplads lidt udenfor Lillesand, og jeg cyklede en tur ind for at se den hyggelige by.


Flotte blomster i bymidten.


Jeg tror der har været tilbud på hvid maling. Jeg er så blevet belært om at den hvide farve faktisk var den dyreste, og man malede husene hvide for at vise man havde råd til det.


Alt er rigtigt pænt og velholdt.


Også den store trækirke.









Ingen kommentarer:

Send en kommentar