torsdag den 24. juni 2021

KiDag10

  Tur til "byen de flytter" Dag 10

Se turen fra start



Dagens første stop var i Storuman, en by der bærer tydeligt præg af at være "udkantssverige" med tomme huse og butikker. Biblioteket er dette flotte tømmerhus.


Stationen, som betjener Inlandsbanen er også meget flot


Fra vejen blev der vist mod Samesløjd, butikken var lukket men der var pænt alligevel.


Her ved Laxbäcken er der vist en der har fået bid.



Rastepladsen ligger lige udenfor indgangen til campingpladsen, det er nok derfor man kun må parkere i 4 timer.



Mellem Vilhelmina og Dorotea er denne flotte rasteplads. Den unge pige i gul jakke og cykel var på vej fra Abisko og hjem til et sted i Sydsverige, ca. 1500 km. med fuld oppakning - telt og det hele.



I Dorotea besøgte jeg Husvagnsmuseet, som ligger lige overfor Polar-fabrikken.
Dette er en forsøgsvogn fra Solifer - kun fremstillet i 2 eksemplarer.


Der havde også sneget sig en gammel SMV ind i hallen.


Her indvendig på døren kan man rigtigt se at det er svensk hemsløjd.


Denne Polar kan rumme en snescooter og når man så når frem til sneen kan den spændes efter scooteren. Man kunne få meder til at sætte under hjulene - smart.


Et par af de rigtigt gamle Polarvogne.


Fabrikken overfor museet.


De eneste nye vogne jeg så, hvis det er lageret så er der vist ved at være udsolgt.


Fin rasteplads med badebro midt i Dorotea.


Lidt udenfor Dorotea så jeg nogle der badede her - det måtte prøves.


Meget fine forhold og vandet var både klart og varm. Svenskerne mente 20 grader.


Jeg fik forvildet mig ind på en rute med forskellige kunstværker, det med glasøjet er da flot.




Rastepladsen ved "glasøjet"


Jämtland fjelde er nu også meget flotte.


Lidt sent nåede jeg frem til denne flotte Rasteplads ved Strömsund.


Der er fine borde-bænke, legeplads og meget fine toiletter.


Bro og springvand


Udsigt over sundet ind mod byen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar