onsdag den 18. november 2020

2020, SENSOMMERFERIE, D

Året blev jo meget præget af Coronaen, så ønsket om at nå meget længere end til Tyskland måtte udskydes til senere. Dog havde vi håbet lige at køre lidt ind i Tjekkiet og bl.a. besøge Prag, men undervejs på ferien blev Tjekkiet også lukket, men skidt - vi fik en dejlig ferie i Tyskland. Vejret var sommerligt og det var shorts og t-shirt de allerfleste dage.

Overnatninger undervejs:

- Kladow: https://www.dccberlin.de/index.php/kladow

- Schwerin: http://www.feriendorf-muess.de/

- Rostock: http://www.ferienhof-mv.de/de/index.html

Vi havde en aftale med et vennepar om at vi skulle mødes i Wolfsburg, bruge nogle dage der og nogle dage i Harzen, derefter havde de desværre ikke mere tid og måtte igen nordpå. Vi havde lidt over 3 uger ialt så vi havde nogle uger på egen hånd.

På vej mod Wolfsburg gjorde vi et stop i

LAUENBURG

Vi har boet her før så det var ret velkendt. Vi var nu i begyndelsen af september, men jeg skal love for at pladsen var fyldt godt op, det var tydeligt at tyskerne havde valgt at holde "coronaferie" i eget land.. Vi fik en plads og kunne nyde aftenen ved havnen og floden. Prisen var steget noget på de to år siden vi var der sidst, 15 euro + strøm, toilet og bad, så nærmer vi os prisen på en campingplads der er med i CC-ACSI-ordningen.

WOLFSBURG

Vi kørte ad de små veje til Wolfsburg, der var en del vejarbejde og omkørsler så vi til sidst var helt rundtossede, men vi nåede frem til endnu en af vores velkendte pladser. Det er en campingplads med en udmærket afdeling for autocampere, vores venner har campingvogn og syntes det var lidt uretfærdigt at vi boede billigere, men vores plads var også mindre.

Dagene blev brugt til at cykle en tur langs kanalen, gå/løbe-ture rundt om søen, museumsbesøg og outletcentret fik også glæde af vores kreditkort :-)

Sandskulptur i outletcentret.

Da jeg selv var igang med at restaurere en VW JEANS var det jo sjovt at støde på denne i outlecentret(den var ikke til salg)

I parken ved slottet Wolfsburg er der meget kunst

Mændene gik en tur over til museet i Dieselstrasse, her fik vi helt ekstraordinært lov til at kigge ind til deres motor- og modelbiludstilling.

Badestranden ved campingpladsen, og ja - den blev benyttet :-)

HARZEN

Efter Wolfsburg havde vi udset os en CC-ACSI-plads ved Claustahl-Zellerfeld, men vi havde også tid til at kigge på Goslar inden vi rigtigt kørte op i Harz. Vi parkerede ved en Lidl, købte lidt ind og gik en tur rundt i den flotte by.

Stemningsbilleder fra Goslar.

Efter at have kigget rundt i Goslar kørte vi til Camping Prahljust, hvor vi fandt to pladser på samme "hylde". Dagene blev brugt til trave- og cykelture i bjergene.

Vi kørte ud på vej 4, som før murens fald var det nærmeste på zonegrænsen man kunne køre. Her parkerede vi for at gå en tur til Brocken/Bloksbjerg. I starten var der ikke så mange mennesker, men efterhånden som vi nærmede os toppen og der stødte flere stier til, skal jeg godt nok lige sige, at vi ikke var de eneste der havde fået den ide at gå en tur på en dejlig solskinslørdag.

En del af stien følger den gamle pionervej, hvor østtyske grænsebetjente patruljerede i deres Trabant-jeeps.

Herfra blev der holdt godt øje med de slemme drenge i NATO.

Der var nærmest kø for at blive fotograferet "på toppen", her på heksedansepladsen.

Man kan også køre med damptog til toppen.

Aftenstemning på campingpladsen

"Drengene" cyklede en dejlig tur til Bad Harzburg. Meget af turen gik gennem skov og på grusstier - turen var også ret kuperet.

Parken ved kabineliften i Bad Harzburg.

"Pigerne" havde ikke fået gået nok på turen til Brocken, så de gik en dejlig tur i området ved campingpladsen.

DRESDEN

Vores venner kørte hjemad fra Harzen, men vi fortsatte til Dresden. Vi har været i byen før, men igen i år opdagede vi nye steder.

Et af de steder vi ikke havde været før var den store park - Grosser Garten -

- med  Palais Grosser Garten. En meget stor og flot park tæt på bymidten.

En dag kørte vi til området Saksiske Schweiz, hvor vi gik en flot og lidt udfordrende tur i området ved Bastei-klipperne.

Man kigger næsten lodret ned til Elben

Også her var der masser af turister, og p.gr.a. Corona-epidemien var det næsten kun tyskere.

En hjuldamper passerer forbi

Ikke alle trappetrin havde normal højde

Efter at have besøgt klipperne kørte vi ind til campingpladsen i Pirna, men den var fuldt booked og vi kørte tilbage til Dresden/Mockritz og fandt en god plads - også denne plads blev fyldt godt op i løbet af eftermiddagen.

Tilbage i Dresden, her lidt stemningsbilleder fra en dejlig solskinsdag i september

Mosaikmuren lavet i Meissen-porcelæn

Frauenkirche, som først blev genopbygget efter den tyske genforening.

Vi kørte en tur til Herrnhut, som er en by der rummer en del af Brødremenigheden som Christiansfeld i Danmark. Byen har visse ligheder med Christiansfeld - her kirken/menighedshuset.

Indgangen til kirkegården som er opdelt i mænd og damer eller brødre og søstre som de siger.

Nogle af de nyere grave.

GRÜNEWALDE

Efter Dresden havde vi egentlig håbet at kunne køre lidt ind i Tjekkiet, men p.gr.a. Coronaen blev Tjekkiet lukket mens vi var afsted.
Ca. halvvejs mod Berlin fandt vi en plads i Grünewalde, en rigtig fin plads og igen ned til en badesø og midt i et dejligt naturområde med gode muligheder for cykle og vandreture.

På vores cykeltur kom vi til byen Plessa hvor vi så dette nedlagte brunkulskraftværk, som de vistnok har nogle planer om at lave til en slags museum.

Vandmøllen i Plassa så ud til at være i god stand, men desværre ikke åben.

I Lauchhammer besøgte vi slotsparken hvor der var forskellige efterladenskaber fra DDR-tiden, blandt andet lille parkjernbane. Selve slottet er revet ned og kun denne kirke var i pæn stand

- andre bygninger trænger til en kærlig hånd - eller en bulldozer

Tilbage på campingpladsen kunne aftensmaden nydes i de sidste solstråler. Stadig fantastisk vejr på trods af vi er i slutningen af september.

- så gik solen ned

KLADOW

Pladsen i Kladow ved Berlin er også et sted vi gerne vender tilbage til. I år valgte vi ikke at tage ind til Berlin, men en dejlig cykeltur til Potsdam blev det til.

Skæve træer på vejen mod Sanssouci-slottet. Det kan ikke være vindens skyld, for i modsatte vejside hælder de modsat.

Vi kom ind i slotsparken fra den side hvor det store Neues Palais ligger, det er meget større end det berømte Sanssouci i modsatte ende.

Neues Palais set fra parksiden

Det kinesiske tehus

Sanssouci med vintrapperne foran - der var både vin og figner

Brandenburger Tor - altså den i Potsdam

Glienicker Brücke, broen der ofte blev brugt til fangeudvekslinger under den kolde krig.

Havnen i Wansee, herfra tog vi færgen tilbage til Kladow.

Ikke langt fra campingpladsen ligger Gatow lufthavn, der nu rummer et stort luftfartsmuseum med rigtigt mange fly. Museet er både indendørs og udendørs, der var fri entre og jeg var velkommen til at cykle rundt på området. Her en F 104 Starfighter, som både tyskere og vi mistede en del af da de styrtede, som oftest blev piloterne reddet af katapultsædet.

Store russiske helikoptere, som Lufwaffe "arvede" ved genforeningen.

Dakota, DC3, C47 - kært barn har mange navne. Denne har været brugt da vesten lavede luftbro for at flyve forsyninger ind til Berlin efter krigen. De blev kaldt "Rosinenbomber" men fløj med meget andet. Gatow var en af de lufthavne der blev benyttet, den anden var Tempelhof.

SCHWERIN

I Schwerin fandt vi en dejlig Stellplaz, der lå i forbindelse med noget og hotel og hytteleje.

Vi gik en lang tur ind til slottet og centrum af byen, en lidt kedelig tur langs en stor vej. På vej tilbage fulgte vi en sti langs søen - meget kønnere.
Billeder fra slottet og parken.

Næste dag havde vi feriens eneste dag med heldagsregn, men ud måtte vi jo og trak i regntøjet for at gå ud til Reppiner Burg ikke langt fra stellplatzen. Det er kunstigt anlagt "ruin" ved søen og ved en badestrand.

Lige overfor Stelplatzen var der et frilandsmuseum. Vi var ikke derinde, men jeg lagde mærke til den noget specielle måde at lave mønning på stråtagene. Efterfølgende så vi det flere steder i område - også i Rostock.

ROSTOCK

Næste dag var det igen blevet rigtigt flot vejr og vi kørte til en lille Stelplatz i Rostock. Vi cyklede en tur ind til bymidten og kiggede på den hyggelige bymidte.

Rådhuset

Sankt Petri Kirke bag bymuren.

Gamle træskibe og tivoli

Lige en kop kaffe og en basse i solen.

Det blev 23 dages ferie i det tyske, og vi kan sagtens bruge meget mere tid i landet.