fredag den 25. september 2015

2015, juli, Fjeldtur til Jämtland(S)

Efter mange år hvor fjeldteltet, rygsækken og trangiaen har samlet støv i kælderen, besluttede Jesper(søn) og jeg at vi igen skulle en tur i fjeldet.

Turen gik til Helagsfjeldet i Jämtland. Målet var at vi ville bestige Helangsfjeldet(1797 m.), som er Sveriges højeste fjeld syd for polarcirklen.

Da vi  skulle bære alt på ryggen var det selvfølgelig nødvendigt nøje at tænke over hvad vi skulle have med:

Her ligger der mad til to mand og en dag i hver række.

Vi pakkede Jespers lille Chevrolet Spark og begav os afsted. Efter 1½ dag var vi fremme ved Ljungdalen og kørte ud til hvor vejen ender. Efter at have spist lidt og klædt om gik vi så ind til Helags Fjeldstation, som nærmest er en slags vandrerhjem på fjeldet.

Ret hurtigt efter at vi forlod bilen var vi gennem skoven og på højfjeldet.

Vi havde godt set de lovede dagsregn dagen efter, så vi slog teltet op i nærheden af stationen og kunne så bruge deres faciliteter. Der var ingen guidet toptur de nærmeste dage, men de var flinke at fortælle os hvilken rute vi kunne følge til toppen.

Spredt bebyggelse på Fjeldstationen

På vej mod toppen.
Nogle steder var stien markeret med varder, andre steder måtte vi bare selv finde en "sti"

Blik mod toppen. Herfra skulle vi "bare lige" rundt til venstre og så langs kammen til toppen.

Isranunkel vokser højt oppe på fjeldet

Vandring i sne

Toppen er nået og hele Jämtland ligger under os. Det 3-kantede tårn i baggrunden er en radiosondestation til indsamling af vejrdata.

Lille telt i en stor verden

Vi havde egentlig regnet med at overnatte i nærheden af det lille hus i baggrunden, men efter at have forsøgt at vade over og set at vi skulle vade tilbage igen næste morgen, så fortsatte vi længere ind på fjeldet hvor vi fandt et sted i nærheden af rindende vand hvor vi kunne overnatte.

Nogle af de mest sumpede steder er der lagt fortov.

Og her var der endda bygget en bro over elven. Den nye bro var ikke indtegnet på vores kort så vi havde forventet at blive nødt til at vade over elven - derfor begejstringen :-)

På vej hjem kørte vi ind til Røros i Norge og fulgte Østerdalsvejen med en enkelt overnatning på Rena Camping - billedet.